Hello amazing South Africa! - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Maaike Leeuw - WaarBenJij.nu Hello amazing South Africa! - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Maaike Leeuw - WaarBenJij.nu

Hello amazing South Africa!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Tadaaa, mijn eerste blog! Ook gelijk mijn laatste, want ik heb echt tijd tekort voor mijn scriptie en onderzoek. Ik krijg het blog niet gepost op facebook dus ik heb hem gewoon maar via een e-mail naar m’n beste vriendjes verstuurd (sorry, als je geen zin hebt in een ellenlang verhaal kan je maar beter nu stoppen met lezen, ha-ha…)

Vrijdagavond zijn we teruggekomen van het Krugerpark en het was echt in een woord overwhelming! Van giraffen tot neushoorns en van olifanten tot nijlpaarden, allemaal vonden ze een plekje op de foto’s van mijn camera. Al kostte het een fortuin, ik had het voor geen goud willen missen. Helaas geen leeuwen gezien, maar daarvan heb ik er al genoeg thuis zien rondlopen.

En nu zit ik weer op de vertrouwde ‘thuisbasis’ tussen de geweldige aapjes in Riverside. Het project zelf is ontzettend goed geregeld en iedereen is erg betrokken. Elke dag om 07:00 aan de slag om eten klaar te maken, hokken schoon te maken en de babybottles te vullen. Daarna vaak met de grotere aapjes (de baboons) naar het zwembad en de rivier. Vervolgens kruipen ze in je shirt, gaan ze je vlooien (of trekken een bos haren uit je hoofd en vlooien ze die op een andere plek verder) of willen ze gewoon een dikke knuffel. Ik ben echt stuk voor stuk verliefd op ze geworden. Heerlijk om dan aan het eind van de dag helemaal onder de poep en plas te zitten en daarna een open buitendouche te nemen met wilde aapjes boven je hoofd. En natuurlijk ook heerlijk om een kilo haar lichter te zijn.

De verhalen die achter de baby aapjes schuilen zijn vaak echt te bizar voor woorden. Sommige baby aapjes worden gevonden naast hun doodgeschoten moeder, anderen in een rivier, hangend aan hun verdronken moeder. De meeste boeren zien apen hier namelijk als ‘ongedierte’ en schieten ze af.

Oké, nu even wat vrolijker nieuws. Vorige week donderdag zijn er vier zeldzame Samango aapjes geïntroduceerd en sinds die tijd moeten we ze monitoren (gedrag observeren en noteren). Als het allemaal goed gaat kunnen zo mogelijk in de grotere groep met Samango aapjes geplaatst worden :) hier heb ik mijn onderzoek dan ook op gericht: het maken van interactie matrixen, sociogrammen etc. (allemaal biologie-termen waar ik jullie verder niet mee lastig zal vallen).

En nog meer goed nieuws! Gisteren besloot ik met Sophie (een Belgisch meisje dat ook haar Scriptie hier maakt) om om 05:00 op te staan om de “vocals” van de baboons op te nemen. Echt bizar wat je in de nacht allemaal hoort aan geluiden. De dominante mannetjes schreeuwen bijvoorbeeld “WHAHOE” om alle andere aapjes stil te krijgen en hun macht te uitten (typisch mannen…). Net op het moment dat een mannetje dat geluid maakte zag ik een heel klein handje om de borst van een groter vrouwtje heengeslagen die toevallig in de buurt zat. De baby was geboren! Na maandenlang wachten waren Sophie en ik de eerste die een glimp van het pasgeboren aapje opvingen. Hoe toevallig dat we precies die ochtend besloten te gaan.

Maargoed, mijn plicht roept. Mijn scriptie zit smachtend op mijn kostbare tijd te wachten.

Adios Amigo’s!

Liefs Maaike

  • 21 Mei 2015 - 17:53

    Marith:

    Ontzetten leuk om te lezen maaik! Het klinkt als een leuk en leerzaam project, super dat je daar onderdeel van kunt zijn! Geniet ervan!! :)

  • 21 Mei 2015 - 19:35

    Leonie:

    Hee maaik! Super tof verhaaltje! Geniet nog maar even van die aapjes van je! Neem je er anders eentje mee naar huis? :) xxxxx

  • 22 Mei 2015 - 15:29

    Marlies:

    super gaaf, Maaik! heel erg leuk om allemaal te lezen! klinkt alsof je helemaal op je plekje zit daar met al die aapjes! geniet er nog even van!

    xxxxxxxxxxx

  • 28 Mei 2015 - 15:03

    Hans:

    Wow, geweldig. Leuk geschreven Maaik!

    Zo te horen ben je helemaal op je plek daar. En hebben de aapjes een nieuw familielid gevonden. Om hoeveel vakantieliefdes gaat het nu?

    Maar ehhh... je kunt vast nog wel even ergens tijd vinden om nog wat te schrijven en wat foto's te laten zien, toch? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 14 April 2015
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 841

Voorgaande reizen:

03 Mei 2015 - 09 Juni 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: